poniedziałek, 31 sierpnia 2015

Dziesięć pytań czyli Liebster Blog Award


Dziś mam zaszczyt przekazać Wam informację, że zostałam nominowana przez Recenzje Wojtka do odpowiedzenia na kilka jego pytań (jestem z siebie taka dumna!). Zapraszam do krótkiej lektury, w której przedstawiam Wam kawałek "mojego książkowego świata". Mam nadzieję, że Was nie zawiodę :)

1.Do jakiej książki najchętniej byś się przeniosła? Dlaczego?

W moim przypadku to jest - tak myślę - oczywiste. Jestem zauroczona książką "Cień wiatru" oraz całą serią "Cmentarz Zapomnianych Książek" i zafascynowana jej bohaterami, klimatem, historią. Daniel Sempre wraz z ojcem prowadzą małą księgarnię, w którą inwestują dużo swojego czasu i pasji do książek. Och, jak ja bym chciała móc im pomagać! Ponadto intrygują mnie ludzie o złożonych osobowościach, lubię rozmyślać nad ich intencjami czy priorytetami. Lubię tajemnice, które żyją: rozgałęziają się, odkrywają jakieś cechy dotąd nieznane. Myślę, że codzienność w cudownej Barcelonie Zafóna byłaby dla mnie wręcz stworzona!
Tu mogę zaprosić do zapoznania się z moim opowiadaniem.

2. Podaj swoją własną listę paru książek, które powinny stać się lekturami dla licealistów.

"Milion małych kawałków" Jamesa Freya - nie ukrywajmy, licealiści potrzebują lektur kontrowersyjnych i dających do myślenia. Nie przeszkadzałyby mi nawet sporadyczne wulgaryzmy używane przez autora.
"Fabula rasa" Edwarda Stachury, by pobudzić myślenie "na poziomie" i jego kreatywność.
"Zawsze przy mnie stój" Carolyn Jess-Cooke, by nauczyć się patrzeć na swoje życie z innej perspektywy.
"Na brzegu rzeki Piedry usiadłam i płakałam..." Paula Coelho - kto czytał, ten zna powód. Książka, na którą brak mi słów i mam zamiar niedługo do niej wrócić.

3. Jakie jest Twoje największe rozczarowanie książkowe?

Książka, co do której miałam duże oczekiwania. Książka wychwalana w wielu środowiskach, która mnie po prostu nudziła i nie dotarłam do jej końca. Książka, która ma przebłyski bycia interesującą - w końcu nazwisko autora zobowiązuje (bardzo lubię autora). A tytuł jej brzmi "Jedenaście minut" Paula Coelho. Może kiedyś do niej wrócę. Może muszę dorosnąć, przeżyć trochę więcej, ale jeszcze nie teraz.

4. Gdzie najchętniej lubisz czytać książki?



Latem uwielbiam wyjść na balkon, gdzie przeważnie zawsze jest cień w godzinach porannych i wieczornych. Rozkładam sobie plażowy leżaczek i wyciągam nogi na barierki, obok przestawiam krzesło, na którym mogę położyć ulubioną wodę i kawę mrożoną, ewentualnie jakieś owocki lub coś słodkiego, po czym rozkładam książkę na kolanach i znikam. Jestem niewidzialna, nieobecna, niedostępna.
Lubię też czytać poza domem: w lesie, nad jeziorem, nad morzem, w górach... Wszędzie tam, gdzie czuję klimacik.
W chłodniejsze dni czytam po prostu leżąc na kanapie w swoim pokoju, który staram się wypełnić literackim duchem. Gdy szukam inspiracji siadam z książką przy biurku, na którym stoi maszyna do pisania - kto wie, może coś przyjdzie mi do głowy?

5. Jaki rodzaj literatury lubisz najbardziej? Dlaczego?

Najgorsze jest to, że ja nigdy nie potrafię się zdecydować. W mojej biblioteczce jest wszystko od romansów po horrory. Wszystko zależy od tego, co właśnie dzieje się w moim życiu i mojej głowie, jakie uczucia i emocje mną targają oraz od atmosfery panującej w koło. Wiem jedno - nie lubię kryminałów. Kiedyś je uwielbiałam, dziś mnie nudzą. Nie lubię też czytać biografii. Kurczę, dlaczego łatwiej jest powiedzieć czego nie lubię? Książka musi mieć "to coś". Uwielbiam, gdy ma w sobie nutkę tajemnicy, romansu, przygody... Uwielbiam rozbudowane postaci, w których psychikę mogę zajrzeć. I uwielbiam książki, w których są obecne przemyślenia na temat egzystencji, sensu świata, istoty człowieczeństwa itp. Sama siebie nie mogę rozpracować, w którym rodzaju literatury czuję się "jak ryba w wodzie".

6. Jakiego bohatera książkowego lubisz najbardziej, a którego być uśmierciła?

Uwielbiam Fermina Romero de Torresa z serii "Cmentarz Zapomnianych Książek" - wspominam o niej już któryś raz, przepraszam, ale na dzień dzisiejszy to moja ulubiona lektura. Jego styl bycia, żarciki, przemyślenia, doświadczenie... Po prostu uwielbiam gościa.
Nie mam jednak bohatera, którego bym uśmierciła. Próbowałam sobie często wyobrażać książki bez jakiejś postaci, ale wychodziło wtedy coś niesmacznego. Uważam, że każdy charakter w danej historii jest istotnym elementem układanki. Nie chciałabym żadnej książki pozbawiać jakiejś strony, więc i bohaterów nie będę odbierać.

7. Najgrubsza i najcieńsza przeczytana przez Ciebie książka to...? 

Gdybym tylko pamiętała... Wiele książek czytałam wypożyczonych z biblioteki, nie zapisywałam sobie niestety liczby stron. Od dziś zacznę, więc możesz zapytać za rok!

8. Co rozprasza Cię w czytaniu książek?

Zapach papierosów, gdy czasami ktoś z rodziny wyjdzie na zewnątrz zapalić. Urywki rozmów dochodzących zza drzwi. Mucha bzycząca nad uchem. Czasami rozprasza mnie po prostu książka - bawię się okładką, stronami... A czasami własne myśli - próbuję skupić się na czytaniu, jednak moją głowę zaprzątają jacyś nieproszeni goście, których nie potrafię często wygonić.

9. Masz ulubioną lekturę szkolną? Dlaczego przypadła ci do gustu?

Nie mam ulubionej lektury szkolnej - wstyd, wiem. Problem w tym, że mam swój charakterek. Jak większość czytelników nie lubię, gdy ktoś narzuca mi tytuły, do których jeszcze "nie dojrzałam" bądź na które nie mam humoru, ochoty czy dnia. Po przewałkowaniu książki na kilkunastu lekcjach po czasie po prostu zapominam o swoich emocjach i przeżyciach związanych samym jej czytaniem. Jednak bardzo spodobały mi się "Dziady" Mickiewicza ze względu na styl i samą obecność tego obrzędu oraz moje zainteresowanie życiem i kulturą przedchrześcijańską.

10. Jakie pytanie zadałabyś swojemu ulubionemu bohaterowi książkowemu, gdybyś go spotkała?

"Jaka jest Twoja ulubiona książka?" - ciekawe co odpowiedziałby bohater jakiejkolwiek książki.

Moje pytania kieruję do:

Kto czyta - nie pyta
Kultura według Michała
Książki + VAT
Słowa z kartek
Imperium książkomaniaczki
Subiektywne recenzje
Zaczytany

Oto one!

1. Gdybyś mógł/a zebrać wszystkich bohaterów czytanych przez Ciebie książek, jakie miejsce byś wybrał/a i dlaczego?
2. Jaki tytuł nosiła pierwsza czytana przez Ciebie książka? Czujesz do niej jakiś sentyment czy raczej wspominasz ją źle bądź neutralnie?
3. W jakim wieku zacząłeś/ęłaś czytać i co (lub kto) było tego powodem?
4. Zwracasz uwagę na to, w jakim otoczeniu czytasz książkę? A może nie ma to dla Ciebie znaczenia?
5. Co jest Twoim ulubionym "towarzyszem książki" (ulubiona filiżanka, zakładka, zwierzak)?
6. (Pytanie z jednego postu zamieszczonego na moim blogu) Co takiego jest w tych książkach?
7. Masz jakiś rytuał związany z książkami albo czytaniem - jakiś "kod" w ich układaniu na półkach, jakieś przyzwyczajenie przed (podczas) lekturą?
8. Gdybyś mógł/a być bohaterem jednej z przeczytanych książek, którą byś wybrał/a i dlaczego?
9. Podaj listę 5 książek znajdujących się na Twojej liście "muszę to mieć".
10. Jak reagujesz, gdy ktoś mówi "nie czytam, bo czytanie jest głupie, nudne, dla osób bez życia towarzyskiego"?

7 komentarzy:

  1. Też tak mam, że czasem przy czytaniu rozprasza mnie nawet okładka! Śmiesznie się czyta czyjeś dziwne zachowania, kiedy samemu robi się to samo :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Pytanie 5 - mam to samo :D
    Dziękuję za nominację :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Co do ulubionego miejsca do czytania :D prawie zawsze mam przy sobie książkę, czasami jadę do parku czy kawiarni specjalnie w celu czytania, ale nigdy nie umiem się skupić. Rozprasza mnie wszystko, dosłownie wszystko! Nawet jeśli nic cię w koło nie dzieje to co chwilę łapię się na tym, że na przykład patrzę w niebo, albo na poruszające się drzewa. Czytanie w terenie jest dla mnie nie do przejścia, ale nie poddaję się :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie wiem, czy chcę się tym wszystkim chwalić na blogu, więc odpiszę Ci tutaj... ;)

    1. To proste... Do Nibylandii! :) Byłoby chociaż wesoło i każdy znalazłby coś dla siebie - walkę z Hakiem, albo lenistwo czy zabawę....

    2. Król Maciuś Pierwszy Janusza Korczaka. Ta książka musiała mieć na mnie spory wpływ, skoro zostałam pedagogiem, prawda? Do dziś Korczak jest moim mistrzem! Nie ma drugiej takiej osoby, która miałaby tak niesamowity szacunek do dzieci! Właśnie on pokazał, że "dziecko też człowiek" - ma uczucia, pragnienia, problemy i (o zgrozo!) własne zdanie. :P

    3. Czytać...? Na pewno przed pójściem do szkoły i na komiksach z Asterixem (mam wszystkie!). Powodem były komiksy i mój tata - jakoś tak samo wyszło... Ale nie mam pojęcia ile miałam lat.

    4. Otoczenie, w jakim czytam książki zupełnie nie ma znaczenia... Kiedy już zacznę czytać, to się wyłączam - może grać telewizor, mogę jechać tramwajem, mogę siedzieć na balkonie bądź w centrum handlowym... Lubię jednak czytać w ciszy i spokoju - najchętniej na łonie natury albo w łóżku.

    5. Co? KAKAO! Wiem, że brzmi niegrzecznie, ale właśnie od tej mikstury jestem uzależniona... Czasem dodaję do tego kwaśne Śmiej Żelki ;)

    6. Inny świat, wiedza, uczucia, emocje, słowa - to wszystko jest ważne.

    7. Totalny brak rytuału... Pewnie robię coś dziwnego jak czytam - muszę zapytać Lubego. Wiem, że się często marszczę, ale to już taka żywa mimika - moje brwi żyją własnym życiem... :P

    8. Trudne pytanie... Chyba Jane Eyre - też kochała dzieci i żyła w czasach, które budzą mój zachwyt. Jakbym pomyślała dłużej, to pewnie znalazłabym strasznie dużo możliwości - wliczając w to bycie Hermioną :P

    9. Trzydziesta pierwsza (Puzyńskiej), Wyjątek (Jungersen), 3 tom Akademii Dobra i Zła, Morderstwo na Korfu (Rogozińskiego) i... może Twój tomik wierszy jak wydasz? ;)

    10. Jak to jak? Odwracam się bez słowa i zmieniam towarzystwo ;P A tak poważnie - ignoruję. Każdy ma prawo do własnego zdania! Mówię zwykle tylko "gdybyś trafił na książkę, która mówi o czymś, co Cię interesuje, to byś się przekonał do czytania - mogę Ci coś polecić". Czasem działa, ale zwykle niestety nie.

    Za nominację dziękuję - trochę mi rozruszałaś umysł po powrocie z pracy ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wspaniałe odpowiedzi. Od niedawna mam cała serię Carlosa Ruiza Zafona.
    Czytając Twoje odpowiedzi mam wrażenie,że zaraz rzucę wszystko i się za nie zabiorę :) Ciekawe pytania, muszę zajrzeć do osób przez Ciebie nominowanych i poczytać odpowiedzi :)
    Pozdrawiam :)!
    pasjanaszymzyciem.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń